|
|||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||
Nieuwe dichtbundel: "Mijn lief mijn
leed" - ISBN 978-90-6265-877-0
Roman: "PARELMOERPOEDER"- ISBN 978-90-6265-909-8 Eerste druk april 2016 ,
Paperback, 678 blz. De kennismaking in de zomer van
1977 met de aantrekkelijke Esther Anders is doodgewoon. Dird, een kunstenaar,
ziet haar op een broeierige dag met twee zware boodschappentassen lopen. Als
gevolg van een ongeluk sleept ze met een been. Hij kan het niet aanzien en
biedt zijn hulp aan. Al snel noemt ze hem ‘haar lieve jongen’ en nodigt ze
hem uit vaker bij haar langs te komen. Er ontstaat een romance en naarmate de
verhouding meer diepgang krijgt, begint Esther over haar Duitse, Joodse
ouders te vertellen. Het bijzondere verhaal over hoe haar ouders de oorlog in
Amsterdam overleefden, roept veel emoties op. Het komt er dan ook bij haar
slechts mondjesmaat uit. Dird moet voor het vervolg steeds wachten tot het
volgende bezoek. Tegelijkertijd raakt hij bekend
met haar vrienden, kennissen en de lucratieve handel in parelmoerpoeder.
Naarmate hij haar langer kent, begrijpt hij dat het verleden doorklinkt tot
in alles wat ze doet. Soms zijn het de mensen waarmee ze te maken heeft, soms
de gebeurtenissen van toen, met hun blijvende gevolgen. Dird, die het op zich
genomen heeft het verhaal van de familie Anders vast te leggen, komt erachter
hoe gecompliceerd het leven tijdens de bezetting was. Collaboratie,
zwarthandel en verzet lagen soms in elkaars verlengde. Met name voor Esthers
vader, die met een nieuwe identiteit, als slager gewoon door bleef werken,
was dit alles behalve eenvoudig. Zijn daden betekenden letterlijk leven of
dood voor anderen… Maar met de net geboren Esther en zijn gebroken Nederlands
sprekende vrouw had hij weinig keus. Los van hun levensverhaal moet
Dird wennen aan de Bourgondische levensstijl van zijn geliefde. Naast haar
parelmoerpoeder heeft ze nog andere zaken waar ze verantwoordelijk voor is.
Langzaam maar zeker raakt de kunstenaar ongewild betrokken bij dramatische
ontwikkelingen die voortkomen uit beslissingen die tijdens de Tweede
Wereldoorlog zijn genomen. Dird krijgt zicht op de heroïsche daden van een
kleine groep anoniem gebleven helden. Ze zijn nauw betrokken bij het
levensverhaal van zijn geliefde. En terwijl hij die verhalen in schriften
noteert en ze zo voor de vergetelheid behoedt, is hij getuige van een drama
waar niemand iets aan kan veranderen. Het filmpje staat ook op de
website https://www.oost-online.nl/ , met deze tekst erbij: Volgens mij zijn we in de derde
wereldoorlog verzeild geraakt, maar daar wil ik het hier niet over hebben. Ik
wil het over De Oorlog hebben. De Tweede Wereldoorlog. Binnenkort gaan we 4
en 5 mei weer herdenken. De vrijheid. De vrijheid van meningsuiting (arme
Ebru). Al weer meer dan 70 jaar geleden werd
die Oorlog beëindigd. Nog steeds komen er nieuwe boeken over uit. Nog steeds
worden er nieuwe monumenten voor opgericht. Zo krijgen we een Holocaust
centrum in de voormalige IVKO school aan de Plantage Middenlaan (eerst
expositie: schilderijen van Jeroen Krabbé) en een massief monumentaal
monument met namen van oorlogsslachtoffers aan de Weesperstraat. Terwijl je
nu al struikelt over de herdenkingsplaatjes, monumenten en plekken in 1018. Maar het houdt nooit op. Het is
nooit voorbij. De herinnering zal en moet levend gehouden worden. De Tweede
Wereldoorlog is bepalend voor de identiteit. Er worden ieder jaar nieuwe
speelfilms en documentaires over dit onderwerp gemaakt en stapels boeken
geschreven. Het is een onuitputtelijke bron. Zo verscheen er recent een vuistdik boek van Clyde R. Lo A Njoe onder de
intrigerende titel Parelmoerpoeder. Een boek waar hij meer dan
dertig jaar aan gewerkt heeft. Zo’n 700 pagina's maar liefst. Over bezetting
en de nasleep ervan.
Luister hier
naar de uitzending.
|