|
Vandaag is het .
In Google Chrome drukt u op de toetscombinatie CTRL-Shift-Delete, en
kiest u
voor het wissen van gecachte afbeeldingen en bestanden om de laatste versie
van deze pagina te zien.
Om alle foto’s te zien scrollt u met het muiswiel naar beneden.
Op deze foto’s ziet men Clyde bezig aan een paar schilderijen die
volgend jaar in een grote tentoonstelling zullen worden geëxposeerd.
|
|
In het verlengde van de geometrische
serie olieverfschilderijen, gouaches, litho’s en tekeningen - ontstaan tussen
1980 en 1986 – realiseerde Clyde R. Lo A Njoe een aantal kunstwerken, dat het
geometrische concept wederom als uitgangspunt kent. De hieronder afgebeelde
werken zijn hiervan het resultaat. Nog altijd is het uitgangspunt de
samenhang van de astrofysica met de stoďsche ideeën omtrent Dynamis, Energeďa
en Katharsis. Deze werken zijn ontstaan tussen januari 2007 en
november 2011.
De werken op
papier, nrs. 1 t/m 19 zijn 42 x 60 cm. De werken op papier, nrs. 23 t/m 29
zijn groter, ca. 50 x 70 cm.
De gouaches zijn te koop. De prijzen zijn tussen 3000 en 7500 Euro.
(A Quantum-situation, nr. 12 en Continuiteit, nr. 17 zijn in particulier
bezit).
De witte randen
rondom de gouaches zijn in werkelijkheid breder:
boven en onder
ca. 14 cm, links en rechts ca. 13 cm.
De schilderijen
(nrs. 20 t/m 22) zijn niet te koop, deze zijn in consignatie.
Quintessens
Alle werken die Lo A Njoe afficheert als gouaches zijn feitelijk
schilderwerken op geschept Fabriano papier, in acrylverf.
Een enkel werk heeft een ondergrond van ei-tempera.
Slechts ten dele verwijst deze recente reeks geometrische
gouaches en schilderijen naar het werk dat eerder tot
stand kwam, in de beginjaren 80 van de vorige eeuw. In
de achter ons liggende decennia (1990-2010) worden geleidelijk de actoren en factoren, bepalend
in het weergeven van het basisconcept, op een meer uitgesproken wijze, vooral effectiever
benut, met de bedoeling de algehele visie -- de idee -- als zodanig gestalte te verlenen. De versobering in het
kleurengamma, door enkel en
alleen maar gebruik te maken van de primaire kleuren; ondersteund door het optisch grijs, zwart en wit, ontpopte zich reeds tussen 1988 en 1990 als een van de
belangrijkste criteria bij de uitvoering van de onderscheidenlijke werken.
Zodoende wordt de toeschouwer in de gelegenheid gesteld -- niet meer gehinderd door
esthetische afleidingsmanoeuvres -- de bepalende dimensies in het werk te herkennen. Het gaat hierbij
nog altijd om de vijf principiële voorwaarden (“quinta essentia”), waarbij de oer-oude taal der metaforen en symbolen enerzijds wordt gereduceerd, anderzijds getransformeerd, tot een beeldtaal, een iconografische zienswijze, waarmee de kunstenaar vóór alles in staat wordt
gesteld de dikwijls ongrijpbare, ondefineerbare
theorieën -- weliswaar bij benadering -- in vorm en kleur weer te geven. Het meest essentiële criterium is uiteraard de completering van de vier klassieke elementen
door toevoeging van dat vijfde, sublimerende principe, dat volgens de “Stoa Poikilč”; (in het bijzonder, volgens Aristoteles) identificeerbaar
wordt in de logische ontplooiing van “Dynamis” (d.i. de intellectuele actie
en activiteit), in een optimaal evenwicht met “Energeďa” (synomiem voor de krachten en energie, voortspruitend uit alle bestaande kosmische actie en activiteit; door Aristoteles ook wel als “Entellechia” bestempeld), tot uiteindelijk de
“Katharsis” (d.i. wanneer alle denkbare actoren en factoren leiden tot de
hoogst denkbare zuiverheid). Katharsis is het constante louterings- en
bewustwordingsproces, dat zich op alle niveau's ontplooit om uiteindelijk in
een volledige manifestatie deel te nemen aan de onoverkomelijke voortduring. Uitgaande van de meest recente publicaties van o.m.Stephen Hawking
en Lawrence Krauss mogen wij inmiddels aannemen, dat dit vijfde principe
zowel de noodzakelijkheid (“onvermijdelijkheid”) als de veronderstelde
voortduring (“sequentie en consequentie”) van de
bestaande werkelijkheid volledig
bepaalt. Als kunstenaar betekent het voorgaande, dat bepaalde “formules”; ideeën, -- in de ruimste zin van het woord: bepaalde visies -- inderdaad picturaal
kunnen worden weergegeven, nogmaals:
bij benadering: zonder aanmatigend ervan uit te gaan wetenschappelijke criteria te definiëren. De fascinatie in het ontstaansproces bij deze nieuwe reeks
geometrische werken bestaat grotendeels door het telkens opnieuw
ontdekken van de welhaast onbeperkte mogelijkheden van de vormen, die terug herleid -- feitelijk fundamenteel gereduceerd, tot de universeel aanvaarde
vormentaal,ontstaan uit de mathematische wetmatigheid van de geometrie -- de grenzen verlegt naar bredere horizonten.Het is aannemelijk
dat iedere wiskundige, bij het analyseren van deze
kunstwerken, ogenblikkelijk tot de conclusie komt, dat elk kunstwerk op zich, in het “repetitoire” kan worden “gereproduceerd” tot in het
oneindige. Zonder absolute normen
toe te kennen aan deze kunst,
ontstaan door noeste arbeid, in samenhang met het
onverminderd wegen en heroverwegen ( “componeren” en “contempleren”) van het thema, dat gekozen werd als onderwerp; blijft het verbeelden van een onmetelijke werkelijkheid constant
een uitdaging: Het is en blijft
het werk van een kunstenaar. Het is echter zinvol te vermelden, dat de
kunstenaar zich onafgebroken bindt
aan een werkwijze, waarbij een stringente samenhang, enerzijds bestaande uit
artistieke handvatten en anderzijds voornamelijk door
strikt afgewogen, compositorische inzichten primair bepalend is: Het uitgangspunt is en blijft zodoende “het creëren van kunst”. Juist de feilbaarheid -- dikwijls zelfs het onvermogen als zodanig-- om de zelfopgelegde discipline
in compositie en koloriet te behouden, resulteert in kunstwerken, die krachtiger
dan de wetmatigheid van de wetenschap, een artistieke zeggingskracht en reikwijdte
bereiken, waardoor de lyriiek
en poëzie van de geometrie een
transparanter beeld verschaffen van de alledaagse werkelijkheid. Aldus wordt door toedoen van de menselijke creativiteit ludiek,
maar vooral overtuigend een beeld geschetst van de bestaande werkelijkheid,
die amper in wetenschappelijke formules kan worden aangetoond. Er
bestaat geen werkelijkheid zonder de “Res Extensa” (“uitgebreidheid) , zoals Spinoza en Von Leibnitz, ooit in
donkere tijden wisten te verwoorden. Door middel van
deze nieuwe serie kunstwerken “Quintessence” koppelt de kunstenaar de oudst bekende
criteria aan de meest actuele ontwikkelingen van de huidige kunsten en
wetenschappen. Aldus manifesteert zich een evolutionaire zienswijze,
waar het zich handelt om bevindingen uit de contemporaine astrofysica. Het
toont aan, dat de creatieve menselijke geest de wetenschap criteria kan
aanreiken, die het doorgronden van de bestaande werkelijkheid
vergemakkelijken. Oud ontmoet nieuw: vooropgezet echter, dat de essentie van
het ontwikkelingsproces blijft bestaan en zo mogelijk wegen weet te
ontdekken, die nooit eerder bewandeld werden. Voortdurend
participeert de mens in een tijd- en ruimteloze cyclus --parallel evoluerende met de tastbare, benoembare werkelijkheid -- die zich van nanoseconde
tot nanoseconde verder
uitstrekt naar de grenzen van het oneindige. Beide
werkelijkheden zijn essentiële componenten van wat men gemakshalve duidt met
“de bestaande werkelijkheid”.Het verschaft ons in ieder geval het genoegen te mogen
veronderstellen, dat ooit eens -- ergens dichterbij die oneindigheid -- wij in staat zullen zijn
de dimensies van eindigheid en oneindigheid te overstijgen.
Clyde R. Lo A Njoe, 26 januari 2013.
Foto's
1. "Res Extensa"
2. "Dynamis" – 2009.
3. "Katharsis"
Dedicated to Thomas Aquino – 2010.
4.
"Energeia" – 2016.
5. "Res Extensa II" – 2009.
6.
"Quintessens"
7. "Entellechia"
(According to Aristoteles) – 2009.
8.
"Unification" – 2009.
9. "Transversalis" – 2010.
10. "Interactie --
Interformatie"
"Transactie --
Transformatie" – 2009.
11. "Singulariteit" – 2009.
12. "A Quantum-situation"– in particulier bezit.
13. "Dynamis" – 2009.
14. "Energeia" – 2016.
15. "Het Enigma van Quintessens"
16. "Katharsis"
Dedicated to Thomas Aquino – 2010.
17. "Continuiteit"– in particulier bezit.
18.
"Logos"
19. "Substantie"
20. Schilderij : Acryl op canvas - 80 x 100 cm.
" Quintessens II "
21. Schilderij : Acryl op canvas - 80 x 100 cm.
" Magdeburger Manifest "
22. Schilderij : Acryl op canvas - 80 x 100 cm.
" Parallellen van PSR 1913 + 16 "
23. "Collaterale correspondenties" – 2017.
24. "Linea Recta".
De verbintenis van ruimte en tijd lijnrecht teweeg gebracht door licht.
Acryl op papier – september 2017.
25. "Vuurfluidum" – 2017.
26. "Don’t you worry. Even time
had its beginning." – 2015.
27. "Would you
... Could you?" – 2016.
28. "Formula 4 –
YUR – HERE. No. 1" – 2013.
29.
"Suppose" – 2016.
30. "Parabolische Expansie" – 2014.
|