"Eldorado"
Pucichiatu, de sjamaan genoot nog vóór de
komst van de Spanjaarden een grote reputatie als genezer en kruidenmeester.
Men vermoedt dat zelfs in Centraal Amerika en misschien zelfs Mexico men
destijds van hem had gehoord.
In de diverse Spaanse geschriften wordt hij vermeld
onder zijn Spaanse bijnaam: "Eldorado". Hij verkreeg deze
bijnaam, omdat hij zich gewoonlijk bij zijn séances bestrooide met
goudpoeder, dat toen reeds gevijzeld werd uit poedergoud, dat langs de
rivier en de delta werd gevonden. De rivier werd daarom door de
conquistadores "Oro de Noche" genoemd, wat later door de Indianen
werd verbasterd tot "Orinoco". Dit is nog steeds de naam van
deze rivier en delta.
Het schilderij toont hem met een indiaanse schone,
die voor advies komt.
De poema op de voorgrond herinnert ons eraan, dat de legende vertelt dat
Pucichiatu door twee zwarte poema's werd opgevoed.
De ara op zijn linkervuist staat metafoor voor de geneeskundige gaven van
de sjamaan. Rondom zijn middel draagt hij drie kleine kalebassen die met
kruiden zijn gevuld.
De schelpen die zowel de sjamaan als de vrouw sieren, worden alleen aan de
kust op de eilanden gevonden.
Lindenhouten
paneel, Olieverf op tempera-ondergrond, 2002. 100 x 120 cm.
"I'll see you on the dark
side of the moon"
"Mirabu
na banda-skur di luna"
Olieverf
op linnen, onderschildering
tempera en acryl, 2003.
80
x 120 cm
"Caressa"
Eerste gouache
als voorloper op het grote olieverfschilderij.
Gouache, gemengde technieken, 2001.
50 x 70 cm
"Caressa"
Olieverf op houten paneel, 2001.
90 x 110 cm
Naar aanleiding van het thema "Caressa"(The old monk with the nine of
spades). In de wereld van de toekomstvoorspellers is
schoppen-9 het symbool van de dood.
|
"De
oude meester Titiaan met een hedendaags model"
Olieverf op houten paneel, 2002.
90 x 110 cm
Eigendom John Zweistra te Den Haag.
"Ne me quitte pas"
Ode aan de troubadour en dichter Jacques Brel
De poëzie van Jacques Brel smaakt naar zoete
amandelen, ooit ondergedompeld in bittere gal.
Brel droeg met zijn chansons een wereld naar boven,
die zijn medemens in verlegenheid bracht.
In de gebarsten spiegel, die hij ze voorhield, herkenden en erkenden zij
hun schrijnende eenzaamheden.
En uiteraard, zoals men mag verwachten, waren het ook Brels eigen
zoektochten in een eindeloze doolhof. Deze oprechtheid en de ongeëvenaarde
moed om niet alleen zijn ziel bloot te leggen, maar ook genuanceerd de
eigen zwakten en tekortkomingen vlijmscherp aan het daglicht prijs te
geven, maken van Jacques Brel een Beethoven, een Bach, een Paul Mc.
Cartney.
Als de "fool on the hill" zingt en dicht hij over de waarheid,
daarmee de eeuwigheid verwervend, als één van de enkelen, die de mens de
kans niet ontnemen op eigen dromen: op de idylle dat het leven leefbaar is.
Vandaar deze ode aan een kunstenaar zonder
weerga.
Olieverf op
linnen
onderschildering tempera en acryl, 2003.
100 x 120 cm
"La
commandante"
Gouache, gemengde technieken, 2004.
50 cm x 70 cm
"Het
Astrolabium van de Bibliotheca Philosophica Hermetica"
Een astronomisch uurwerk in
de
"Bibliotheca Philosophica Hermetica" te
Amsterdam.
Gemaakt door de firma "De koninklijke
Eijsbouts".
Beschilderd door Clyde R. Lo-A-Njoe.
Eigenares is Mevr. Rachel Ritman.
Klik op de foto voor een grotere weergave (90 kB).
"De Regenboogkrijgers
en de Mexicaanse hond"
"The
Rainbow-warriers
and the Mexican Dog"
Dit schilderij is gebruikt als omslag voor
het boek
"De laatste koningszoon" van Maryse
Condé.
Acryl op houten paneel, 1990.
150 x 150 cm
|
Olieverf
op tempera-ondergrond op linnen, 1981.
60 x 80 cm
Particulier bezit van
de familie T. Roubos,
voormalig directeur Kunsten van STICUSA.
Divers werk
De onderstaande
foto's zijn aanklikbaar. Volg verder de instructies op uw scherm.
|
|
Aanbevolen weergaveinstellingen voor deze website: (inzoomen):
1920 x 1080: 150%
1600 x 900: 125 %
1366 x 768: 100%
1280 x 800: 100%
1280 x 720: 100%
|
|