Het oeuvre wordt overheersend bepaald door het conceptueel herleiden tot zuivere basisvormen.
Daarbij spelen geometrische vormen een essentiŽle rol: perspectivische criteria worden gereduceerd
tot haast uitbundige vormen.

Binnen het platte vlak wordt constant gezocht naar "plastische" expressie, met wetmatigheden zoals hoogte,
diepte en afstand: kortom, datgene wat het filosofische begrip "ruimte" loskoppelt van de normaal ervaarbare
"tastbare werkelijkheid".

Een eigen werkelijkheid wordt gecreŽerd, met de bedoeling het kunstwerk een puur "eigen" emotionaliteit
te verschaffen.

Voorbeelden:

De Waterdrager

De litho's in de bundel "Dansen - Baliamentu"

De Quipý-serie

De Serie stillevens in geometrische vormen

Het Precedent en andere hout-reliŽfs

 

Tegelijkertijd echter speelt de tweede filosofische dimensie "Tijd" een even zo belangrijke rol in sommige kunstwerken. Met schilderijen en tekeningen die een expliciet "magisch-realistisch" karakter vertonen wordt de beperking van de menselijke ervaring binnen de wetmatigheid van de tijd overstegen.

Een "tijdloze" belevenis van het kunstwerk ontstaat.

Voorbeelden:

The birth of the Birddog

The I-Spiders Cave

Recuerdos de Aruba

Het Hamlet-syndroom

Copyright ©C.R. Lo A Njoe 2003